En landslækkende undersøgelse viser at handicapområdet er præget af manglende tillid mellem borgerne og kommunen. Det drejer sig særligt om forskellen mellem borgernes og kommunalt ansattes oplevelse af borgerinddragelse og vurdering af den modtagne hjælp. I 2018 foretog Varde Kommune en brugertilfredshedsundersøgelse på specialområdet. Denne undersøgelse viser varierende tilfredshed, i spørgsmål omhandlende borgerinddragelse og vurdering af den modtaget hjælp.
Varde Kommune ønsker derfor at skabe et struktureret samarbejde mellem borgere, pårørende på specialområdet for at højne tilliden. Tilliden skal skabes gennem god, løbende og ærlig kommunikation. Dette opnås ved at inddrage alle relevante parter, hvilket giver en følelse af at blive set, lyttet til og anerkendt.
Vi vil på baggrund af det etablere et bruger- og pårørenderåd i Samstyrken, der skal:
Sammensætning af Bruger- og Pårørenderåd:
Der vil blive afholdt to møder af 2 timers varighed om året. Områdeleden er ansvarlig for dagsorden og er ordstyrer.